2014. március 13., csütörtök

Gluténmentes

Mivel nem vagyok gluténérzékeny, vagyis nincs allergiás reakcióm egy harapásnyi búzát tartalmazó kenyérre, egyébre - kopp, kopp, kopp -, ezért a "nyomokban glutént tartalmazhat" felirat nem igazán érdekel, meg ha a leveskében van néhány cérnametélt azt megeszem.  Hovatovább, azt eddig is megettem. 
Úgyis fogalmazhatnék, hogy csak próbálkozom, de azt erősen. 

Az endokrinológia után elmentünk az Ecseri úton található diétás abc-be, és jól bevásároltunk. Pistinek is és magamnak is. Megfejelve az amúgy sem kicsi végösszeget, még a kiszolgálópult melletti mini cukrászdánál elvitelre csomagoltattunk. Vettünk 2 fatörzset - ez is sütinév -, 2 franciakrémest, plusz egy pici tálcányi kókuszrudat. A sütik glutén, laktóz és cukormentesek. 

A vásárlás során kenyerek, pékáruk, sütik lisztjeinek garmadával találtuk szembe magunkat. A gluténmentes osztályon kb 25 féle különböző fajtájú liszt, ami sajnos alapanyagukat tekintve zömmel gyors szénhidrát. 
Éééésss igen, élj gluténmentesen közben meg aki IR-es, cukros és nem néz utána, ugyanúgy árt a szervezetének mint ha a fehér kenyeret tolná....
És hogy mi a szitu a spéci táplálékallergiás boltokon kívül? 
Láthatjuk, hogy a nagyáruházak polcain található diabetikus termékek is hagynak némi kívánnivalót maguk után. Figyeljétek csak meg. Nagyjából minden attól diabetikus, hogy cukor helyett fruktózzal van telenyomva, ami ugyanúgy rossz, a tészták alapanyaga meg a búzaliszt. 
Kb. mindegyiknél. Magyarán, ilyet nem eszünk.
Ugyanez a laktózmentesnél is. Ami laktózmentes az zömmel cukros. Mint mondjuk a túró rudi...
Amit pedig gluténmentes sütiként árulnak, az valóban gluténmentes, és ha eltekintünk attól, hogy gyors ch a liszt benne, még cukros is bakker.... 
Tehát a jónép azt hiszi, hogy milyen csúcsszuperül, egészségesen étkezik, holott gyors ch-k garmadát viszi be a szervezetébe...

Pffff.... szóval kb. fél órát nézelődtünk a boltban, hogy akkor mit is vegyünk nekem. 
Kretty feltette a blogjába a dm-es lisztet, ilyet is fogok venni, de ott ez a fajta nem volt, így tehát, az alábbiakat vettük. /nem mertünk egyfélét, hátha annak a tésztája egyedül nem elég jó.../
Szóval:
teljeskiőrlésű cirokliszt, hajdinaliszt, amarántliszt, mandulaliszt

A cirok és a hajdina lassú ch, tulajdonképp a mandula is, de abban alig van valamennyi szénhidrát. Az amaránt, no az meg még paleo is. Bár ennél bevallom nem tudom, hogy gyors-e vagy sem. 
Nagyon drága a mandulaliszt, de még ezt is tudja űberelni a gesztenyeliszt...  így azt nem vettük, csak jól megnéztük magunknak. 

A beszerzett alapanyagokból másnap Pisti sütött belőle kenyeret. :) :) <3 <3
 
 

Mindegyik lisztből került bele, kicsi tej és olaj is, valamint lenmag. A tészta maga olyan "bodagos" lett, de legalább lassú ch, és klasszisokkal jobb mint a bolti, viszonylag egyben van, nem pereg. A hajdinaliszttől azonban van egy furi íze, dehát ez van.

9 megjegyzés:

  1. Latod milyen erdekes mikor elkezdtem glutenmentes kenyeret enni tavaly decemberben az volt az erzesem hogy sokkal edesebb. Szerintem hiztam is tole (vagyis hogy ettol hiztam) ugyhogy abbahagytam.
    En nem annyira hiszek ebben a gluten dologban, inkabb attol felek hogy egyre tobb helyen genmodositott a gabona amibol sutnek, bar Magyarorszagon elvileg (meg) tilos de valojaban szerintem illegalisan behozzak, plusz a hatar menten mas orszag (pl Romania) gabonaja beporozza a mienket. Szerintem az sokkal veszelyesebb mert valami oka van hogy sok eszak amerikai ember brutalisan elhizik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Ella, mert a gmentes az nem más mint gyors ch... És ez ultragáz :( :(

      Törlés
  2. Tinam! Megsugom, hogy olcsobban josz ki legkzoelebb, ha veszel mandulat es jol ledaralod ;)

    AMugy ezen a cukorbetegek cuccain en is behaltam parszor. Es az egy dolog, hogy a sok joember akkor azt hiszi milyen diabetesz barat modon etkezik, na de, hogy majdnem az osszes dietetikus, obezitologus es belgyogyasz is ezeket nyomatja nekik az verlazito. Pont mint 50 evvel ezelott.......

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem az volt felháborító, hogy a gyógyszertárban a néni megvette magának a Metet és a gyógyszerész srác megkérdezte tőle hogy tartja-e a diétát? Erre a nénike: hát néha szokott zöldséget enni, ennek alapján úgy gondolja,hogy igen tartja. Szóval szerintem a dokik el sem mondták neki, hogy mégis mire kellene figyelnie a gyógyszerszedés mellett.... :( :(

      Törlés
  3. Én továbbra is reklámozom a zablisztet, lassú ch, és nagyon fincsi belőle a kenyér, én felesben lenmagliszttel szoktam. :)
    Ági, lelkes drukkoló

    VálaszTörlés
  4. Nekem is a zabliszt vált be leginkább, még van itthon gesztenyeliszt, ez utóbbi az édeskés íze miatt pl. palacsintának jó, de a mandulaliszt is finom, viszont elég olajos érzete van. A többi eddig általam kipróbált nem ízlett, pl. a szezámliszt brrrr :/ A teljes kiörlésűről nem tudom biztosan, de talán az is lassú, és még ízre is ehető.

    A diétás és gluténmentes repertoárról ugyanez a következtetés született meg bennem is, ultra gáz! A nagy cukrászdákban a diabetikus süti = nem cukorral készült, de fehér liszt a piskótája! Hihetetlen !:/

    Nemrég csatlakoztam a PCOS Alapítvány zárt Facebook közel 1800 fős csoportjához, bár nekem nincs PCOS-em, de akinek van, többnyire IR-es, ezért e témát és a meddőséget is folyton érintik, + sok hasznos infó és recept van a csoport fájlai között, esetleg nézd meg te is! (csak rá kell klikkelni a "Csatlakozás a csoporthoz" -ra, még aznap visszaigazolták a tagságomat)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na Heni, majd latni fogod, hogy sok mindenbe belepofazok :D

      Törlés